Čo všetko by malo vedieť dieťa pred nástupom do MŠ
Čo všetko by teda malo vaše dieťa zvládnuť skôr, ako prekročí brány materskej školy? Ak sa spýtate na verejných fórach, dozviete sa naozaj rozporuplné odpovede. Kým jedna mama tvrdí, že v škôlke sa dieťa všetko naučí a tak ho netreba ani "odplienkovať", druhá oponuje, že základné hygienické návyky má mať už oveľa skôr a dokonca musí zvládnuť zaväzovanie šnúrok či jesť s príborom. Ako to teda vlastne je?
Toto by malo trojročné dieťa zvládnuť: 1. Byť bez plienok. Väčšina
materských škôl neprijme dieťa, ak nie je "odplienkované". Dokonca by dieťa
malo vedieť používať záchod a nie nočník, respektíve nebáť sa sadnúť si na
záchod. Pozor! Plienka sa v tomto veku netoleruje už ani počas obedného
spánku.
2. Sám sa obliecť a vyzliecť. Samozrejme, pani učiteľka
pomôže ( zapína gombíky, zips, šnuruje topánky), ale nemôže obliekať a vyzliekať 22 detí, ktoré sa chystajú na dvor
či sa vrátili z prechádzky.
3. Samostatne jesť (aspoň lyžicou), jesť z taniera bez výrazného zašpinenia prostredia okolo seba, piť z klasického pohárika, neodbiehať
od stola počas jedla.
4. Pozdraviť, odzdraviť, poprosiť a poďakovať. Na tomto by mali
rodičia trvať už od útleho veku. Veď tieto štyri čarovné slovíčka by mali byť
základom slušnosti každého človeka.
5. Vedieť používať vreckovky a správne si vyfúkať nos.
6. Ovládať základné hygienické návyky, napríklad pýtať sa na toaletu, umyť si a utrieť po toalete
ruky...
7. Byť schopné aspoň na chvíľku sa odpútať od rodičov. Samozrejme,
nečakajte, že vaše dieťa si nepoplače počas prvých dní v škôlke. To je
normálna reakcia, ktorá sa dá zvládnuť. Ak by to však pretrvávalo dlhšie, dieťa pravdepodobne nie je ešte zrelé byť bez rodiča a treba počkať,
či skúsiť dieťa odpútať (napríklad tým, že ho bude do škôlky vodiť stará mama
či starý otec).
8. Dieťa by pred nástupom do materskej školy malo poznať svoje
veci, vedieť, že toto sú jeho topánky či sveter.
9. Potrebné je, aby dieťa vedelo komunikovať s okolím. Reč
nemusí byť stopercentná, veľa detí začne lepšie komunikovať odpozeraním od
iných detí či s pomocou logopéda.
10. Udržať pozornosť, vedieť sa chvíľu sústrediť. 11. Chodiť po schodoch.